کد خبر : 1742
Print
سبزوارنگار

دو سنگر در یک جبهه:از مهدیه ی کافی تا حسینیه ی شریعتی/دوگانه دکتر و شیخ

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۴۵

خلاصه خبر

سبزوار نگار/موج کمونیسم که آمد، چشم ها بازتر شد و گروهی فهمیدند که دیر بجنبند، آن چه برایشان مانده و قرار است به شکل میراثی گران قدر به دست جوانان بسپارند بر باد خواهد رفت.

به گزارش مجله ی اینترنتی سبزوارنگار؛ در دانشگاه انجمن های اسلامی از اوایل دهه بیست به وجودآمدند و نزدیک به همین سال ها جریان های مذهبی با پشتوانه عامه مردم، نظیر فدائیان اسلام ،شکل گرفتند. با ورود به دهه سی و چهل، کانون نشر حقایق اسلامی در مشهد با همت استاد محمد تقی شریعتی پا گرفت. در این میان حسینیه ارشاد به واسطه سخنرانی های پر شور مرحوم شریعتی در میان دانشگاهیان و افراد تحصیلکرده و مهدیه تهران به سبب سخنرانی پرحرارت مرحوم کافی در بین توده های مردم جلوه ای دیگر پیدا کردند، به طوری که موج ایجاد شده دراین مراکز، مرزهای زمان را تا امروز درنوردیده است.

بنیان های دو مرکز مذهبی

حسینیه ومهدیه هردو درسال های دهه چهل شمسی و دراوج خفقان رژیم ستم شاهی ،که به واسطه کشتار ۱۵خرداد۱۳۴۲به اوج رسیده بود ،پایه گذاری شدند.حسینیه ارشاددر سال ۱۳۴۳ ، درست سالی که امام (ره)از ایران تبعیدشد ،ومهدیه تهران در سال ۱۳۴۷در زمان اقامت اجباری امام (ره)درنجف اشرف به وجودآمد.فعالیت های مرحوم شریعتی در حسینیه ارشاد ،چندسال پس از تاسیس حسینیه وازسال ۱۳۴۷آغاز شد،درست زمانی که مرحوم کافی مهدیه رابنیان نهاده بود.حسینیه در سال ۱۳۵۱ومهدیه درسال ۱۳۵۵به دنبال سخنرانی دکتر شریعتی و مرحوم شیخ کافی در این دو مرکز تعطیل شد.هردو نیز پس از انقلاب گشایش یافتند وتا امروز مشغول خدمت وفعالیت در عرصه های مختلف فرهنگی اند.

مهدیه سنگرعام مردم

تجربیات تاریخی نشان داده است ارائه ناگهانی اندیشه های نوگرایانه وانقلابی نه تنها تاثیر مثبتی یر عموم مردم ندارد بلکه با واکنش محافظه کارانه شدیدی از سوی آنان مواجه خواهد شد.بااین حال عامه مردم تاثیرپذیرترین لایه جامعه در برابرهجمه های فرهنگی وعقبه معرفتی ضعیف این طبقه براهمیت تربیت آنها می افزاید.نسخه مهدیه پادزهری برای درمان دردهای عام جامعه بود ،جامعه ای که دربحبوحه تلاش رژیم برای تغییربنیادین فرهنگی آن ازمسائل و معضلات اخلاقی وتربیتی بی شماری رنج می برد.

سنگری به نام ارشاد

حسینیه ارشاد پیش از آن که تریبون دکترشریعتی باشد ،وزنه هایسنگین اندیشه وتفکر راباخود همراه داشت متفکرانی چون شهیدمطهری ،محمدتقی شریعتی ،مفتح و...سخنران آن محسوب می شدندوجایگاه حسینیه ارشادبرای جوانان دانشجو ومنورالفکرهای مسئول شناخته شده بود.

تقابل حسینیه و مهدیه

مرحوم شریعتی به دنبال ایجادهمان التهابی بود که جوانان مخاطبش بدان نیاز داشتند وپیوسته تشنه شنیدن آن بودند ،امامرحوم کافی نمی خواست ونمی توانست چنین التهابی رابرای مخاطب خود که عموما افراد عادی جامعه بودند ایجادکند.یکی از عناصر وابسته به اپوزیسیون خارج کشور اینچنین عقده گشایی می کند"دکتر شریعتی یک فریب بزرگ بود.استعمارنوین باشیخ احمد کافی ومهدیه تهران عوام الناس راو باعلی شریعتی وحسینیه ارشاد روشنفکران و دانشجویان مذهبی واسلامی کردتا انقلاب اسلامی را درجهت سقوط سربلندی ایران اهورائی بیافریند.

مروری برهفت شباهت "کافی"وشریعتی":دوگانه شیخ و دکتر

1-خراسانی بودن:احمدکافی وعلی شریعتی هردو متولدوبه لحاظ فرهنگی رشدیافته بوم خراسان بودند.

2-خطیب بودن:"نوارکافی"و"نوارشریعتی"ازپرمخاطب ترین محصولات فرهنگی دهه ۵۰وحتی اوایل دهه ۶۰است.ازجمله شباهت های شیخ احمدکافی و دکتر علی شریعتی خطیب بودن وقدرت نفوذکلام آنها درمیان مخاطبانشان است.

3-نفوذعمومی:ازدیگر شباهت های مشترک "شیخ"و"دکتر"داشتن مخاطبانی گسترده وتوده ای است.این مقوله به تاثیرگذاری ونفوذ کلام بالای آنان درمیان عموم مردم برمی گردد.

4-پرداختن به دوبال تشیع:بارها گفته شد که دوبال اصلی حرکت فرهنگی شیعه موضوع "شهادت"ومسئله "انتظار"است.دراین فرهنگ بالنده علمدارمسئله شهادت حضرت سیدالشهدا اباعبداللهالحسین(ع)استازطرفی همه شیعیان وبلکه مسلمانان موحدان منتظر موعود(عج)هستند.کافی وشریعتی هرکدام به یکی از این بال ههتوجه بیشتری نشان داده و به نوعی مکمل گفتمان یکدیگر بودند.

5-مردم داری وخبرگی:اینکه سال های بعداز مرگ شهادت گونه این دوعزیز هنوز یادوخاطره و آثارشان درمیان مردم محبوبیت دارد نمی تواندفقط به خاطر ویژگی های ذکر شده باشداز میان ویژگی های مشترک این دو بزرگ مرد زیست در میان مردم و مردم داری است.

6-رونمایی درتهران:کافی وشریعتی هردو فعالیت فرهنگی شان رااز مشهد آغاز کردند.امااوج فعالیت های دینی کافی حضور در مجالس وعظ تهران واستقبال مردم از منابرش بود تا اینکه اقدامات او به تاسیس مهدیه تهران انجامیدعمده فعالیت های فکری سیاسی فرهنگی شریعتی در مشهد بود تا اینکه شهیدمطهری از استاد می خواهد مقاله ای بر کتاب "محمدخاتم پیامبران بنویسد"شهیدمطهری قلم استاد را می پسندواز وی درخواست می کند برای سخنرانی به حسینیه ارشاد بیایدوبعدازاین روزهای شهرت شریعتی فرامی رسد.

7-مرگ شهادت گونه:وسرانجام از شباهت های این دوتن پایان یافتن زندگی شان با مرگ هایی مشکوک است.مرگ هردوی آنها ازجانب مردم "شهادت"به دست رژیم پهلوی تلقی شدوشوری درفضای انقلاب ایجادکرد.جالب آنکه هم اکنون آرامگاه شریعتی نزدیک مقبره حضرت زینب کبری(س)در دمشق است.کافی نیز در مزار خواجه ربیع در مشهد دفن شده است هردو در شهری زیارتی که محل رفت و آمد مردم است.

حرف آخر:اگرچه بار اختلاف هیچ گاه به مهدیه و حسینیه اجازه ندادتا به درستی درکنار هم قراربگیرندامامرحوم کافی وزنده یاد شریعتی سربازانی در یک جبهه بودند که هریک درسنگری متفاوت به دفاع از حیات اجتماعی دین پرداختند.درمیان مردم زیستندو در میان مردم آرام گرفتند. روحشان شاد./.خراسان فرهنگی

Image titleImage title

نظر دهید ...
نظر شما :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیکی :
تصویر امنیتی :
CAPTCHA
نظرات شما ...
گزارش و گفت و گو

لزوم همکاری تمام نهادها برای مقابله با تکدی گری در سبزوار

مشکل اصلاح‌طلبان این است که نمی‌گویند چگونه می‌خواهند شعارهای خود را محقق کنند

امور شرعی با اجبار و تحمیل سازگار نیست

تحمل جامعه؛ حدی دارد

حکیم سبزواری به عنوان خاتم الفلاسفه شناخته می شود

مشکلات حاشیه شهر سبزوار

علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد

مسئولان قدر مردم ایران را ندانستند

عبور از روحانی به عبور از نظام متصل می شود

نشست خبری مسؤولین دانشگاه حکیم سبزواری با اصحاب رسانه شهرستان برگزار شد

رئیس جمهور کمتر از 15 درصد قدرت را در اختیار دارد

مشاورین مدیر آموزش و پرورش سبزوار انتخاب شدند

عرصه سیاست جایی برای ایده آل‌گرایی‌نیست!

ازدواج و اشتغال؛ بیش ترین دلیل ترک تحصیل دانش آموزان است

آیین نامه دبیرخانه مجازی توسعه پایدار شهرستان سبزوار تدوین شد

همنوایی با معترضان با هدف انتقام انتخاباتی از دولت غلط بود

چالش تعطیلی شهربازی سبزوار به روایت سرمایه گذار، شهرداری و اداره برق

دبیرخانه مجازی توسعه پایدار شهرستان سبزوار تشکیل می شود

شفافیت؛ مهمترین رکن بودجه97 است

استبداد راه را بر فریب و دورویی باز می‌کند

مهمترین اولویت های شورای اسلامی شهر سبزوار

همکاری با انجمن اسلامی معلمان برای ما افتخار است

معلمان گاهی به خاطر مطالبات صنفی، برچسب ضد امنیتی می خورند

سرمایه داروسازی طاها، طی سی ماه گذشته، 6برابر شده است

باید تکلیف خود را درباره «پلورالیسم» در جامعه روشن کنیم

گزارش صد‌ روزه و وعده‌هايي که اجرايي نشد!

سخنگوی رسمی انجمن اسلامی معلمان سبزوار معرفی شد

هیأت رئیسه و مسؤولین کمیته های انجمن اسلامی معلمان سبزوار انتخاب شدند

دومین مجمع عمومی انجمن اسلامی معلمان سبزوار برگزار شد

درخواست پست توسط برخی اصلاح طلبان از روحانی؛ وهن اصلاح طلبی است