کد خبر : 1742
Print
سبزوارنگار

دو سنگر در یک جبهه:از مهدیه ی کافی تا حسینیه ی شریعتی/دوگانه دکتر و شیخ

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۴۵

خلاصه خبر

سبزوار نگار/موج کمونیسم که آمد، چشم ها بازتر شد و گروهی فهمیدند که دیر بجنبند، آن چه برایشان مانده و قرار است به شکل میراثی گران قدر به دست جوانان بسپارند بر باد خواهد رفت.

به گزارش مجله ی اینترنتی سبزوارنگار؛ در دانشگاه انجمن های اسلامی از اوایل دهه بیست به وجودآمدند و نزدیک به همین سال ها جریان های مذهبی با پشتوانه عامه مردم، نظیر فدائیان اسلام ،شکل گرفتند. با ورود به دهه سی و چهل، کانون نشر حقایق اسلامی در مشهد با همت استاد محمد تقی شریعتی پا گرفت. در این میان حسینیه ارشاد به واسطه سخنرانی های پر شور مرحوم شریعتی در میان دانشگاهیان و افراد تحصیلکرده و مهدیه تهران به سبب سخنرانی پرحرارت مرحوم کافی در بین توده های مردم جلوه ای دیگر پیدا کردند، به طوری که موج ایجاد شده دراین مراکز، مرزهای زمان را تا امروز درنوردیده است.

بنیان های دو مرکز مذهبی

حسینیه ومهدیه هردو درسال های دهه چهل شمسی و دراوج خفقان رژیم ستم شاهی ،که به واسطه کشتار ۱۵خرداد۱۳۴۲به اوج رسیده بود ،پایه گذاری شدند.حسینیه ارشاددر سال ۱۳۴۳ ، درست سالی که امام (ره)از ایران تبعیدشد ،ومهدیه تهران در سال ۱۳۴۷در زمان اقامت اجباری امام (ره)درنجف اشرف به وجودآمد.فعالیت های مرحوم شریعتی در حسینیه ارشاد ،چندسال پس از تاسیس حسینیه وازسال ۱۳۴۷آغاز شد،درست زمانی که مرحوم کافی مهدیه رابنیان نهاده بود.حسینیه در سال ۱۳۵۱ومهدیه درسال ۱۳۵۵به دنبال سخنرانی دکتر شریعتی و مرحوم شیخ کافی در این دو مرکز تعطیل شد.هردو نیز پس از انقلاب گشایش یافتند وتا امروز مشغول خدمت وفعالیت در عرصه های مختلف فرهنگی اند.

مهدیه سنگرعام مردم

تجربیات تاریخی نشان داده است ارائه ناگهانی اندیشه های نوگرایانه وانقلابی نه تنها تاثیر مثبتی یر عموم مردم ندارد بلکه با واکنش محافظه کارانه شدیدی از سوی آنان مواجه خواهد شد.بااین حال عامه مردم تاثیرپذیرترین لایه جامعه در برابرهجمه های فرهنگی وعقبه معرفتی ضعیف این طبقه براهمیت تربیت آنها می افزاید.نسخه مهدیه پادزهری برای درمان دردهای عام جامعه بود ،جامعه ای که دربحبوحه تلاش رژیم برای تغییربنیادین فرهنگی آن ازمسائل و معضلات اخلاقی وتربیتی بی شماری رنج می برد.

سنگری به نام ارشاد

حسینیه ارشاد پیش از آن که تریبون دکترشریعتی باشد ،وزنه هایسنگین اندیشه وتفکر راباخود همراه داشت متفکرانی چون شهیدمطهری ،محمدتقی شریعتی ،مفتح و...سخنران آن محسوب می شدندوجایگاه حسینیه ارشادبرای جوانان دانشجو ومنورالفکرهای مسئول شناخته شده بود.

تقابل حسینیه و مهدیه

مرحوم شریعتی به دنبال ایجادهمان التهابی بود که جوانان مخاطبش بدان نیاز داشتند وپیوسته تشنه شنیدن آن بودند ،امامرحوم کافی نمی خواست ونمی توانست چنین التهابی رابرای مخاطب خود که عموما افراد عادی جامعه بودند ایجادکند.یکی از عناصر وابسته به اپوزیسیون خارج کشور اینچنین عقده گشایی می کند"دکتر شریعتی یک فریب بزرگ بود.استعمارنوین باشیخ احمد کافی ومهدیه تهران عوام الناس راو باعلی شریعتی وحسینیه ارشاد روشنفکران و دانشجویان مذهبی واسلامی کردتا انقلاب اسلامی را درجهت سقوط سربلندی ایران اهورائی بیافریند.

مروری برهفت شباهت "کافی"وشریعتی":دوگانه شیخ و دکتر

1-خراسانی بودن:احمدکافی وعلی شریعتی هردو متولدوبه لحاظ فرهنگی رشدیافته بوم خراسان بودند.

2-خطیب بودن:"نوارکافی"و"نوارشریعتی"ازپرمخاطب ترین محصولات فرهنگی دهه ۵۰وحتی اوایل دهه ۶۰است.ازجمله شباهت های شیخ احمدکافی و دکتر علی شریعتی خطیب بودن وقدرت نفوذکلام آنها درمیان مخاطبانشان است.

3-نفوذعمومی:ازدیگر شباهت های مشترک "شیخ"و"دکتر"داشتن مخاطبانی گسترده وتوده ای است.این مقوله به تاثیرگذاری ونفوذ کلام بالای آنان درمیان عموم مردم برمی گردد.

4-پرداختن به دوبال تشیع:بارها گفته شد که دوبال اصلی حرکت فرهنگی شیعه موضوع "شهادت"ومسئله "انتظار"است.دراین فرهنگ بالنده علمدارمسئله شهادت حضرت سیدالشهدا اباعبداللهالحسین(ع)استازطرفی همه شیعیان وبلکه مسلمانان موحدان منتظر موعود(عج)هستند.کافی وشریعتی هرکدام به یکی از این بال ههتوجه بیشتری نشان داده و به نوعی مکمل گفتمان یکدیگر بودند.

5-مردم داری وخبرگی:اینکه سال های بعداز مرگ شهادت گونه این دوعزیز هنوز یادوخاطره و آثارشان درمیان مردم محبوبیت دارد نمی تواندفقط به خاطر ویژگی های ذکر شده باشداز میان ویژگی های مشترک این دو بزرگ مرد زیست در میان مردم و مردم داری است.

6-رونمایی درتهران:کافی وشریعتی هردو فعالیت فرهنگی شان رااز مشهد آغاز کردند.امااوج فعالیت های دینی کافی حضور در مجالس وعظ تهران واستقبال مردم از منابرش بود تا اینکه اقدامات او به تاسیس مهدیه تهران انجامیدعمده فعالیت های فکری سیاسی فرهنگی شریعتی در مشهد بود تا اینکه شهیدمطهری از استاد می خواهد مقاله ای بر کتاب "محمدخاتم پیامبران بنویسد"شهیدمطهری قلم استاد را می پسندواز وی درخواست می کند برای سخنرانی به حسینیه ارشاد بیایدوبعدازاین روزهای شهرت شریعتی فرامی رسد.

7-مرگ شهادت گونه:وسرانجام از شباهت های این دوتن پایان یافتن زندگی شان با مرگ هایی مشکوک است.مرگ هردوی آنها ازجانب مردم "شهادت"به دست رژیم پهلوی تلقی شدوشوری درفضای انقلاب ایجادکرد.جالب آنکه هم اکنون آرامگاه شریعتی نزدیک مقبره حضرت زینب کبری(س)در دمشق است.کافی نیز در مزار خواجه ربیع در مشهد دفن شده است هردو در شهری زیارتی که محل رفت و آمد مردم است.

حرف آخر:اگرچه بار اختلاف هیچ گاه به مهدیه و حسینیه اجازه ندادتا به درستی درکنار هم قراربگیرندامامرحوم کافی وزنده یاد شریعتی سربازانی در یک جبهه بودند که هریک درسنگری متفاوت به دفاع از حیات اجتماعی دین پرداختند.درمیان مردم زیستندو در میان مردم آرام گرفتند. روحشان شاد./.خراسان فرهنگی

Image titleImage title

نظر دهید ...
نظر شما :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیکی :
تصویر امنیتی :
CAPTCHA
نظرات شما ...
مشاهیر

از شریعتی ساواکی تا مصدق انگلیسی!!

حکیم سبزواری به عنوان خاتم الفلاسفه شناخته می شود

ديكتاتور، تنهاست

برای گشایش فضای گفت‌وگو و اعتراض اقدامات عملی صورت گیرد

مردی که معلولیت را بی اثر کرد

منزل حمید ممتحنی به دانشگاه حکیم سبزواری واگذار شد

هفتمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی برگزار شد

زبان نمادین در قرآن از نگاه شریعتی

شریعتی، دموکراسی و دموکراسی متعهد

چهلمین سالگرد عروج دکتر علی شریعتی در سبزوار برگزار ‌شد

چرا همچنان به شریعتی نیازمندیم؟

درباره مراسم چهلمین سالگرد دکتر شریعتی

اشعار مرحوم استاد سبزواری شناسنامه منظوم انقلاب اسلامی است

اسماعیل عبدی را آزاد کنید!

نامه سرگشاده به رئیس جمهور منتخب در دفاع از اسماعیل عبدی

بنیاد بین المللی استاد حمید سبزواری در سبزوار راه اندازی می شود

روحانی کاندیدای قطعی اصلاح طلبان شد

نام حکیم سبزواری در تاریخ فلسفه جهان جاودانه است

اسکار فرهادی؛ پیروزی فرهنگ بر سیاست!

پیام دکتر علی لاریجانی به همایش نکوداشت حکیم سبزواری

درد ما داخلی‌ است/راهی برای فرصت‌‌طلبان بیگانه باز نخواهیم کرد

راوی صادق تاریخ انقلاب به امام پیوست

ثبت کتاب تاریخ بیهقی به عنوان میراث معنوی جهانی در یونسکو

ششمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در دانشگاه حکیم سبزواری آغاز به کار کرد

امام حسین(ع) از مدینه و مکه برای شهادت خارج نشد

ششمین همایش ملی بیهقی برگزار می شود

چرا به شجریان نیازمندیم؟

تحويل بخشي از وسايل مرحوم حمید سبزواری به موزه

مراسم بزرگداشت شارح نهج البلاغه در شهر ششتمد برگزار شد

نرم‌افزار جامع چند رسانه‌ای «حمید» در سبزوار تولید شد